Flyttar fram rekningen en vecka

Den 12:e kutar jag istället Gävle-Lagga. Övernattning sker i Älvkarleby-Marma och Gimo. Ska kolla upp vilka övernattningsalternativ som finns.

Dagsetapperna ser ut enligt följande:
Gävle-Älvkarleby-Marma: 28-39,5 km
Älvkarleby-Marma-Gimo: 81-92,5 km
Gimo-Lagga: 73,5 km.

Ska försöka fixa transport från Lagga till Uppsala och Stockholm.

Måste reka Gävle-Lagga

Funderar på att åka till Gävle fredagen den 5:e februari, alltså om två veckor, och avverka Gävle-Uppsala (Lagga).

Jag har tänkt att man första dagen (fredagen) kutar till Gimo där man övernattar två nätter och vilar lördagen. Sedan på söndagen tar man rutten Gimo-Uppsala.

Tåget på fredagen går 06:30 och kostar 332 kr 2:a klass. Eller om man så vill 362 kr 1:a klass. Ingen stor skillnad.

Men jag vet inte riktigt. Boendet i Gimo verkar rätt dyrt. Det enda som verkar finnas är en herrgård för 950 spänn natten. Hmmm.... Vi får se om man kan lösa boendet på något sätt.

Första etappen Gävle-Gimo är 130 km lång. Hur fixar man det på en dag på detta underlag? Det känns lite omöjligt just nu. Och måste man rekognosera hela banan? 


Kallhäll-Sergels torg

Hur kan någon tycka att denna text är intressant?

Denna sista etapp är mycket varierad. När jag löpte i december och rekognoserade från Kallhäll-Sergels torg ville jag göra banan så naturskön det bara va möjligt. Det kändes som en otrolig kick att kuta in från Tranebergsbron till Kungsholmen och Norra mälarstrand in till Sergel storg.

Vid Kallhäll är det bara ca 100 meter från pendeltågstationen där Upplandsleden går in i ett skogsparti. Efter att vi kommit upp på en motionslinga så följer vi en stig som går längs med en äng. Istället för att ta Upplandsleden tar vi en grusväg som går mot Dikartorp och Görvälns slott. Görvälns slott ligger vackert beläget vid mälaren och där finns ett litet fik och även en restaurang. Banan och Upplandsleden går sedan utmed vattnet men där Upplands-leden fortsätter upp på Kvarnberget går banan längs med vattnet istället och vidare till en parkering. Vid parkeringen så går banan återigen på Upplandsleden. Men bara i ca 200 meter. Sedan tar vi sikte mot båthamnen  i Sandudden. Från Sandudden är det asfaltslöpning tills vi stöter på Upplandsleden som tar oss till Gåseborg. Vi avviker från leden och springer mot Lövsta och Hässelby villastad.

I Hässelby betar vi av vägarna i följande ordning: Riddersviksvägen --> Sandviksvägen --> Fyrspannsgatan. Därefter  ungefär 7 kilometer strandprommenadslöpning till Nockeby. Nu börjar stadsbebyggelsen tränga sig inpå och vi  springer parallellt med Nockeby pendeltågsbana på Nockeby kyrkväg mot torget. Vid torget fortsätter vi Västerledsvägen till Alvik och Drottningholmsvägen. Sedan över Tranebergsbron och vips så är vi i Stockholm och Kungsholmen. Vi springer rakt igenom Rålambshovsparken mot Norrmälarstrands prommenadstråk. Avslutningsvis passerar vi stadshuset och  fortsätter under Centralbron och upp mot Malmtorgsgatan där målet Sergels torg ligger. Precis efter hotellet Sergel Plaza.

Karta: http://www.funbeat.se/tracks/shownonav.aspx?RouteID=276178

Lagga-Märsta

Lagga-Märsta går endast på lätt trafikerad asfalterad väg. Förutom sista kilometern mot tågstationen i Märsta som går på cykel och gångväg. Detta parti tror jag är ett av de tuffare. Både för huvudet och för bena då vägen från Knivsta Kyrka till Märsta kan kännas otroligt seg och tråkig.

På denna etapp finns det inga affärer eller restauranger eller fik om man bortser från Märsta som är målet. Där finns också tåg mot stockholm och Uppsala 

Hela etappen är väldigt sevärd och speciellt vägen från Lagga till Östuna och vägen runt sjön Valloxen öster om Knivsta.
Karta: http://www.funbeat.se/tracks/index.aspx?RouteID=280609

Efter ca 20 mils löpning

Märsta-Kallhäll

Från Märsta tågstation löper man söderut längs med järnvägen och Västra bangatan.  Där finns mataffärer och när vi svänger in på Nymärstagatan finns även en bankomat. Vi fortsätter Vänortsringen söderut och genar över riksväg 263 och passerar en bensinmack där det även finns en korvkiosk.

Efter bensinmacken följer man Steninge Allé tills man kommer till kolonilotterna och där tar man vänster på en grusväg för att ansluta till Upplandsleden.  Leden går längs med den å vi passerar och sedan in i skogen.  Det kan vara väldigt svårt att veta vart leden går utan en karta. Märkeringarna på träden har på en del ställen helt vittrat bort. Här kan man väldigt lätt springa vilse. Därför rekommenderar jag en terrängkarta med Upplandsleden från Märsta till Kallhäll (Lantmäteriets Terrängkarta 607 Norra Stockholm, 620 Uppsala).

Leden tar av från skogsvägen och ut på en lättsprungen stig. När vi kommer till en skogsväg med vägbom så följer vi skogsvägen söderut. Upplandsleden fortsätter dock längs en avfallsanläggning innan den också viker av söderut.  Vi fortsätter söderut tills vi stöter på Upplandsleden igen där leden tar oss genom ett skogsparti till Krogsta. Därifrån är det i stort sett löpning på landsvägar och skogsvägar under den resterande etappen.

Vid Krogsta saknas Upplandsledens ledmarkeringar helt. Vi tar den kortaste vägen till Rosersbergs slott och avviker från leden. Detta innebär att vi anländer till Rosersbergs slott från slottsvägen. Vid slottet ansluter vi Upplandsleden på nytt och löper längs med den vackra Rosersbergsviken mot Runsa. Från Runsa springer man landsvägen mot Sättra och Harva. Vid Harva tar man av mot Töndal. Töndal är ett litet villaområde och därifrån går en skogsstig, som vi följer, till Ängsjö friluftsområde. Därifrån går Upplandsleden som en bred motionsstig mot Stäket och Kallhäll. Upplandsleden är här bra markerad och när vi sedan lämnar skogen och kommer in till Stäkets bebyggelse så är det inga svårigheter att följa Upplandsleden.

Etappen Märsta-Kallhälls finaste naturupplevelse ser man just i Stäket. Från en höjd har man en väldigt fin utsikt över Mälaren. Perfekt för en paus innan man fortsätter längs med viken mot Kallhäll. Vid Kallhäll finns möjligheter att ta pendeltåg mot Stockholm.

RSS 2.0