Bra länkar med etappbeskrivning och fina kort

Jag trodde jag skulle bli först. Men det är tydligen så att en Solnabo hann före mig:
http://www.unt.se/startsidan/forsvunnen-solnapojke-gick-till-gavle-612464.aspx

Upplandstiftelsen är organisationen som ansvarar för Upplandsleden:
http://www.upplandsstiftelsen.se/friluftsliv/default.asp

En ypperlig hemsida för vandring. Fina bilder och bra beskrivit:
http://www.traneving.se/index.php?tbl_menuID=31

Fjällnora friluftsområde. Efter Knutby och Almunge:
http://www.uppsalatourism.se/DynPage.aspx?id=9585&fmid=1049


Kommunikationer

Ska man hänga på så får man ta reda på  lite själv angående hur långt man kan tänka sig följa med.
http://www.ul.se http://www.sl.se
Ska man kuta Gävle-Marma så kan man åka Upplandståget tillbaka till Gävle eller till Upplands Väsby
Tidtabell finns här:
http://www.ul.se/upload/PDF/Vintertidtabell_Upptåget_2009_2010/Upptåget2010.pdf

Efter Marma är det dåligt med kommunikationer eftersom vi löper under kvällen och natten i mestadels skog. Inte förrän 135 km når vi nästa knutpunkt som är Gimo. I Gimo finns det bussar mot Uppsala och Tierp.

I Knutby finns anknytning till t.ex. Arlanda flygplats och Uppsala om det kan vara intressant.

Från Lagga går det bussar mot Uppsala. Från Uppsala tar man Upplandståget tillbaka till Gävle och söderut till Upplands Väsby och pendeltågen.

Från Märsta och Kallhäll finns pendeltåg mot Stockholm. Allteftersom man närmar sig storstaden ökar kommunikationerna. Det finns oftast på landsvägarna, vi springer på mellan Märsta-Stockholm, bussar som trafikerar mot exempelvis Upplands Väsby eller mot Hässelby tunnelbanestation.  


Personlig utrustning

Det bestämmer man förstås själv. Men tips är förstås alltid bra.

-Dubbel uppsättning pannlampor. Det är nästan ett måste om ska klara två nätters löpning.
-Ett par extra löparskor. Ska man kuta 298 km så kan det vara skönt att byta på fötterna under resans gång.
-Sjukvårdsartiklar. Ett måste.
-Liggunderlag. Behövs om man vill ta en sovpaus.
-En bra ryggsäck med vätskeblåsa är a och o.
-Kläder. Extra ombyte är alltid bra. Vantar och mössa för nattlöpning. Två par extra strumpor. Att byta strumpor kan ge en mental kick:-). Kläder för alla väder. Men om det regnar så undrar jag om man är tillräckligt mentalt stark att fixa hela distansen.

Mer behövs nog inte. Jo! Ett bra humör och avslappnad attityd är att rekommendera.


Bra att veta

Här finns lite information om löptempo, boende, mat:

Hur snabbt springer vi? 7.30-8 min/km. Det är ett tempo som jag tror passar de flesta. Många av de som är vana med ett snabbare löptempo kan nog tycka att detta tempo är lite för långsamt. Detta tempo passar mig om jag överhuvudtaget ska kunna fullborda hela sträckan och inte bränna ut mig på vägen.

Mat och dryck för proviantering?
Första stoppet är i Marma, 43 km. Där äter vi och fyller på våra ryggor i gatuköket där. Efter Marma springer vi inte förbi några fler affärer eller matställen förrän vi kommer till Gimo, 135 km. Därför är det viktigt att man har med sig tillräckligt för att klara dessa 92 km. Vi kommer naturligtvis ta raster mellan Marma och Gimo. Men dock kommer vi att fortsätta löpandes under natten tills vi når Gimo.

Till Gimo anländer vi på morgonkvisten och där finns möjligheten att ta in på Gimo IF:s vandrarhem
http://gulasidorna.eniro.se/företag/gimo-ifs-vandrarhem:68208869_gs?advert_code=68208869_GS&search_word=gimo%20vndrarhem
I Gimo finns möjlighet att handla på ICA och vi lär äta någon typ av frukost innan vi fortsätter. Beroende på vad vår status är, hur pigga vi är, så kanske det är läge att ta en "powernap" på vandrarhemmet. Vi får se.

Från Gimo är det ca 30 km till Knutby. I Knutby finns en ICA att bunkra inför eftermiddagens och kvällens löpning mot Lagga. I Fjällnora 34,5 km eller Lagga 43,5 km från Knutby ordnar jag en mat/vätskestation. Beställningar på snabbmat av deltagarna (om det finns några) kommer att finnas på stationen när man dyker upp. Ni betalar det ni beställt på matstationen. I Fjällnora finns även en camping där man kan handla om vi hinner dit innan kvällen.

Märsta är nästa stopp. I Märstas södra utkanter finns en nattöppen Statoilmack som vi passerar. Där handlar vi det som vi behöver för att ta oss den resterande biten till Stockholm. Eftersom vi inte springer genom Kallhäll och det inte finns affärer längs med banan förrän Nockeby så är det bäst att handla i Märsta. I Nockeby då det är ca 10 km kvar finns affärer och matställen.


Starten på Rådhusplatsen i Gävle

Vi startar torsdagen den 13:e maj kl. 10.00. 

Det billigaste alternativet med tåg från Stockholm till Gävle denna morgon är SJ:s Intercitytåg som avgår från Centralen 07.58. Kostnad: 95 kr. Tid: 1.41 anländer till Gävle station kl. 09.39.
Det finns ett annat lite dyrare men snabbare alternativ också: X2000 avgår 08.28 och kostar 171 kr. X2000 tar 1.26 och anländer 09.54. Tar man X2000 får man stressa och kuta från Gävle station för att hinna till starten vid Rådhusplatsen. Jag rekomenderar därför att man tar det billigare alternativet. Biljettpriserna är från idag men kan förändras närmare 13:e maj.

Från Gävle station går man igenom stationsbyggnaden och ut på parkeringen. Därifrån fortsätter man Drottninggatan, som också är Gävles affärsgata, till Rådhusplatsen. Inte alls långt.


Planen

Torsdag dag 1: I Gävle startar vi kl. 10.00. Därifrån springer vi sträckan Gävle-Marma 43 km, som beräknas ta ca 6 timmar. Alltså anländer vi till Marma ungefär klockan fyra på eftermiddagen. Där finns en liten mataaffär som också fungerar som korvkiosk. Från Marma till Lövstabruk är det 36 km och alltså totalt 12 timmars löpning från Gävle. Där ska jag försöka ordna en mat/vätskestation. Sedan är det nattlöpning som gäller från Lövstabruk-Gimo 56 km. Dag 1 totalt 135 km.

Fredag dag 2: I Gimo hoppas jag att affärerna har öppnat så att man kan handla och äta frukost. Från Gimo-Knutby har jag kortat ned sträckan till 30 km och gissningsvis hinner vi dit till lunch och jag hoppas där också att det finns något att handla. Från Knutby-Lagga är ungefär 45 km och till Lagga kommer vi på fredag kväll. Vid Lagga ska jag försöka ordna en mat/vätskestation. Sedan är det återigen nattlöpning från Lagga till Märsta. Till Märsta är det 27 km och det borde finnas någon nattöppen bensinmack eller liknande. Totalt 102-130 km beroende på om man hinner/orkar Märsta-Kallhäll under natten.

Lördag dag 3: Märsta-Kallhäll 28 km. I Kallhäll så kan man köpa något på tågstationen som bör ha öppet då. Skulle man hinna längre så finns Görvälns slott som alternativ. Ska undersöka öppetiderna på slottets kafé och restaurang. Från Kallhäll-Sergels torg är det endast 33 lätta kilometrar kvar. Vi borde nå målet innan kvällens intrång. Dag 3 totalt 33-61 km.

Totalt räknar jag med att det tar 60 timmar från starten klockan 10.00 i Gävle till målet i Stockholm. Den totala sträckan är 298 km. Då har man inte sovit något under själva resan. Skulle man räkna in eventuell vila så kanske man får räkna med en till nattlig löpning då in mot Stockholm. Jag vill poängtera att allt är grovt beräknat. Jag tror att denna plan är realistisk och genomförbar. Extremt tufft lär det bli.


RSS 2.0